torstai 31. tammikuuta 2013

Millainen tammikuu minulla oli?

Eilinenkin ilta oli hyvä. Tarjolla oli maistuvaa mozzarella-viinirypäle-sipulisalaattia, mozzarellatikkuja, lihansyöjille nakkeja ja muuta lihaa sekä lohkoperunoita ja patonkia. Kastikkeita unohtamatta. Itse söin hyvällä ruokahalulla ison kasan salaattia, yhden tikun sekä kolme pientä kauhallista lohkiksia. Ja kyllä maistui hyvältä. Tuossa tapaamisessa merkityksellistä oli nimenomaan seura ja kyllä jäi ruoka ja alkoholi täysin toiseen rooliin eilisiltana. Join lasin skumppaa sekä tuopit siideriä ja lonkeroa, kun nyt ilmaiseksi sai. Ja omatunto ei kolkuta yhtään. Olen vetänyt niin tiukasti koko alkuvuoden, että ihan hyvä välillä syödä esimerkiksi noita lohkoperunoita.

Miten alkuvuosi on muuten mennyt? Mun mielestä tosi hyvin. Olen liikkunut 17 tuntia tässä kuussa ohjatusti tai lenkillä käyden ja kahvakuulaillen kotona. Olen tuohon määrään äärimmäisen tyytyväinen, koska tammikuu on ollut mulle myös tosi kiireinen ja liikuntaa on oikeasti saanut suunnitella. Olen kuitenkin nähnyt että minä pystyn, minä voin ja samalla tiellä aion jatkaa tässäkin kuussa.

Ruokailutkin on menneet pääasiassa hyvin. Nyt viimeinen viikko on tosin ollut vaikeaa ja ruisleipää on tullut mätettyä napaan enemmän kuin napa sallisi, mutta tämäkin on vain opettelua. Olen myös miettinyt menemistä ravintoterapeutille, jotta saisin tämän ahmimiskierteen loppumaan. Tein sitä silloin kun en ruokailujani miettinyt ja nyt teen sitä kun mietin. Tiedän tämän johtuvan proteiinin saamisen ongelmista, mutta minä en vain tiedä, mitä parempaa tässä itse tekisin. Siksi olisi mukavaa, jos joku sanoisi hetken että millä tavalla minun pitäisi syödä. Herkuista sen verran, että en ole tässä kuussa syönyt yhtään karkkia, leipomusta tai sipsiä. Tai no kaksi lettua katkraputäytteellä söin kyllä kun kaverin isä niitä teki, mutta muuta en ole syönyt. En ole varsinaisesti lakkoillut, mutta ei vain ole tehnyt mieli. Ateriarytmi on ollut niin hyvä kuin vain olen syömään ehtinyt. Parantumista on tapahtunut erioiten aamupalassa: olen syönyt puuroa joka aamu.

Veden juontini on myös lisääntynyt huimasti. Pidän pulloa nykyisin mukana aina ja en osaa edes olla ilman sitä enää.

Alkoholia join kolme kertaa. Yhden kerran oli hirmuisessa kännissä ja join todella paljon (noin 8 annosta) ja nämä kaksi muuta kertaa olivatkin sitten 1-3 annoksen seurajuomia. Ihan hyvin meni siis senkin osalta. Ensi kuussa ryyppäjäisiä on enemmänkin ja itse aion myös nauttia niiden tarjoiluista. Välttämättä en vain juo niin paljon kuin ennen: huomaan että viina nousee nykyisin niin helposti päähän etten tosiaan tarvitse tuota 8 annosta...

Paino on noussut 400 grammaa tässä kuussa. En hätäile, koska todennäköisesti se oikeasti on lihasta. Painon mittailua jatkan edelleen keskiviikkoisin ja kerran kuussa tänne tulee myös ilmestymään kuvia edistymisestäni - tai edistymättömyydestäni. Kuva tulee 5. päivä helmikuuta. Sitä odotellessa!

Miten teidän tammikuu meni?

3 kommenttia:

  1. Oletko miettinyt käymistä kehonkoostumusmittauksessa tai oletko kenties käynyt? :)

    Oma tammikuu meni ihan mallikkaasti, 8-10 treenituntia viikkoon ja herkuttomuutta täälläkin - tosin itsellä on ihan tarkoituksella herkkulakko peräti tuonne kesäkuulle asti jolloin juoksen (/yritän juosta) ensimmäisen maratonini Tukholmassa. Yllättävän kevyesti mennyt vaikka ihan hirveä sokerihiiri olenkin.

    VastaaPoista
  2. heippa, eksyin blogiisi blogilistan kautta ja ajattelin jättää merkin käynnistäni :)
    Hienoa, että oot päättänyt muuttaa elämäntapojasi, se ei oikeasti ole helppoa. Mulla oli aiemmin itselläni ongelmia syömisten kanssa, koskaan en tosin myöskään ole ollut ylipainoinen, vaikka häiriösyömistä onkin ollut.
    Nykyään treenaan ja syön ammattilaisen ohjeiden mukaan ja elämä on muuttunut todellakin erilaisemmaksi! Mutta mitä mä oon huomannut, että jos aikoo muuttaa elämäänsä ihan oikeasti ja no, radikaalisti, niin itselleen on annettava AIKAA.
    Mulla on mennyt 4kk ja matka jatkuu vaan.
    Tässä mun blogini osoite, käy vilkaisemassa: http://vuoriajakivia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. En ole käynyt kehonkoostumusmittauksessa, mutta se kiinnostaisi mua kyllä kovin. Niitä tehdään itseasiassa mun kotia vastapäätä... Joten ei olisi pitkä matkakaan. Mun pitää miettiä tätä asiaa enemmän ja ehkä nipistää vähän jostain muusta että saisi sen maksettua... Pitää katsella :) Mun treenituntitavoitteena on 5h/viikko ja tällä hetkellä se tuntuu ihan hyvältä. Muuten ei riitä aika mihinkään muuhun! Herkkuttomuus jatkuu kyllä mullakin, silloin syön kun pakko on mutta itse en niitä herkkuja aio kotiini kantaa.

    Kiitos Iina Marialle kannustavasta kommentista! Koen myös itse syöväni väärin ja haluaisin hirveästi jonkun ammattilaisen tähän rinnalle tukemaan omaa matkaani. Kuka sinulle on suunnitellut ohjelman? Aikaa toki annan itselleni enkä odota että muutoksia tapahtuisi kuukaudessa tai edes muutamassa. Tästä tulee minullekin elämäntapa ja se ottaa aikansa!

    VastaaPoista