lauantai 5. tammikuuta 2013

do you really need the Big Mac?

Iltalehti on tehnyt vertailun Suomen tuhdimmeista hampurilaisista ja samalla kerännyt kalorimääriä purilaisista ylipäätään. Itse en ole ikinä ollut kauhea pikaruokaloiden suurkuluttaja, mutta varsinkin nyt syksyllä niissä tuli (kännissä, lähinnä Mäkkärissä) pyörittyä ihan liikaa. En syö punaista lihaa, joten aika usein olen syönyt joko KasvisFeastin ja joskus harvoin McChickenin ateriana. Useammin kuin kerran olenkin sitten napannut ne isot ranskalaiset humalaisen suolantarvetta tyydyttämään. Tunnesyöjänä olen myös muutaman kerran hakenut uuden McFlurry Marsin oikein kovaan masennukseen. Syksyn aikana kokeilin myös Hesen tarjontaa (kana-ateria, vaniljapirtelö, Välimeren kana-ateria, ranskalaisia ja paprikadippiä,,,) ja Subwayn tonnikalasubin vedin sitten aina krapulaan. Yhden kerran päädyin myös ABC:lle syömään -mitäs muutakaan- kuin kasvisateriaa. Kaikkiin aterioihin on luonnollisesti kuulunut sekä ranskalaiset sekä limppari. Ei siis ehkä mikään ihme, että keräsin sen 10 kilon etupressun tuohon mahan kohdille pelkästään syksyn aikana.

En halua laskea kaloreita, mutta melkein kyllä itkettää kun miettii miten olen itseäni koko syksyn ylensyöttänyt ja tönkkösuolannut. KasvisFeast- hampurilaisessa on 490 kaloria ja 26 grammaa rasvaa. Ateriaan kuuluvissa ranskalaisissa on 114 kaloria ja rasvaa peräti 17 grammaa. Limpparia ja sen sisältämiä sokerimääriä en halua edes ajatella. Hesburgerin kanahampurilaisessa (pelkässä hampurilaisessa!!) on peräti 684 kaloria ja rasvaa yli 40 grammaa. Myös yleisesti terveellisempänä vaihtoehtona pidetyn Subwayn patonkien kalorimäärät nousevat pilviin jo siinä toisessa kysymyksessä, "juustolla ja paahdetaanko". Kuinka moni oikeasti muka sanoo ettei sitä juustoa? En minä ainakaan. Kevyesti laskettuna minunkin 30 sentin tonnikalasubini kalorimäärä alkaa huitelemaan siellä aika lähellä tonnia. Vaikka se aika usein tällöin olikin mun päiväni ainoa "iso" ateria, on se silti aivan liian paljon.

On sanomattakin selvää, etten mä voi jatkaa näin. Olen lähes joka viikko käynyt jossain pikaruokalassa syömässä ja mua suoranaisesti hävettää. Olen saanut kotoa niin hyvät opit terveelliseen ja hyvään ruoanlaittoon, etten ymmärrä mitä mulle oikein tapahtui siinä vaiheessa kun sain oman asunnon avaimet käteen. Menetin kontrollin täysin ja elin kuin pellossa. En ole ikinä syönyt näin paljon pikaruokaa kuin mitä olen viimeisten kolmen kuukauden aikana itseeni ahtanut. Onneksi tajusin sen kuitenkin ajoissa ja nyt voin muuttaa ruokavalioni suuntaa takaisin siihen, mitä se vielä oli lapsuudenkotona asuessa: terveellistä, täyttävää ja yksinkertaisesti minulle parempaa.

Lähteet: McDonaldsHesburger ja Subway

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti